info@satter.cz

222 782 702, 222 781 750

Sanitarni prostory

Zásada čtyř kroků

Řešení zahrnuje čisticí a dezinfekční prostředky, úklidové pomůcky, osvěžovače vzduchu a prostředky na mytí rukou

Čistota toaletních a sanitárních prostor je pravděpodobně nejdůležitější faktor, jehož prostřednictvím klienti hodnotí celkovou čistotu a kvalitu navštíveného podniku či zařízení. Pokud má host z návštěvy toalet v restauraci nebo na pokoji v hotelu špatný dojem, můžete si být téměř jisti, že svou návštěvu raději nezopakuje.

Nezáleží na tom, o jaký typ zařízení se staráte a uklízíte, vzhled a čistota toalet mluví za vše a pomůže udělat si obrázek o dané organizaci a jejím přístupu k čistotě.

Toho, aby toalety vypadaly co nejlépe, dosáhnete dodržováním čtyř základních kroků/metod čiště:

- aplikací prostředků na neutralizaci zápachu či osvěžovače vzduchu

- poskytováním prostředků a zařízení na správné mytí rukou.

- používáním kvalitních univerzálních čisticích prostředků na různé druhy povrchů

- používáním textilií a mopů z mikrovlákenných materiálů


1. Osvěžovače vzduchu

Vlastně nezáleží na tom, jak často je toaleta uklízena. Pokud hezky nevoní, pak se jeví špinavá. Zde přichází na řadu třetí komponent – osvěžovač vzduchu, anebo neutralizér zápachu. Tyto produkty pomáhají zajistit dojem „právě umyté toalety“ po dlouhou dobu.

Existuje studie, jak lidé vnímají čistotu koupelny bez použití a při použití osvěžovače vzduchu. Středně frekventovaná toaleta byla po dobu 2 měsíců důkladně čištěna stále stejnými prostředky a metodami. První měsíc nebyl používán žádný prostředek na neutralizaci zápachů. Respondenti byli dotazováni, jaký mají z koupelny celkový dojem, a po prvním měsíci získala toaleta průměrné ohodnocení za čistotu. Druhý měsíc byla toaleta čištěna stejně pravidelně se stejnými produkty, ale navíc byl nainstalován osvěžovač vzduchu s časovým spínačem. Při dotazování druhý měsíc zodpovědělo 60 % dotázaných, že je koupelna lépe vyčištěna než první měsíc.

Tato studie ukázala, že lidé dají na čichové vjemy více než na zrakové. Protože pokud koupelna a toalety dobře vypadají a zároveň hezky voní, pak se zdá celkový vzhled zařízení mnohem čistší.

2. Prostředky na mytí rukou

Toalety by měly poskytovat prostředky na správné mytí rukou. Zásobníky na mýdlo a ručníky musí uživatelům toalet nabízet snadný systém k dodržování správné hygieny.

Je důležité, aby samotné zásobníky vypadaly hygienicky a dělaly dobrý a čistý dojem. Zaoblený design je lepší, protože nepodporuje zadržování nečistot a prachu na povrchu zásobníku. Není totiž nic horšího, když se návštěvník štítí používat vybavení toalet, protože se mu zdá špinavé.

Zásobníky na mýdlo, toaletní papír a ručníky by měly být vždy plné a provozuschopné. I když bude koupelna vypadat dobře a čistě, ale zásobníky budou rozbité či prázdné, osobní hygiena nemůže být stoprocentní a celkový dojem návštěvníka toalet bude tímto negativně ovlivněn. Uživatele ujistíte o řádném přístupu k čistotě a hygieně ve vašem zařízení tím, že dávkovací systémy budou nejen velké a nepřehlédnutelné, ale i pravidelně doplňované.

Tím, že umožníte lidem umýt si ruce, napomůžete nejen k důležitému dodržování osobní hygieny, ale také ke snížení množství bakterií na klikách, držadlech aj. místech, kde může dojít k přenosu. Pokud hostům i zaměstnancům zajistíte dodržování osobní hygieny, bude i vaše zařízení hygieničtější.

3. Univerzální prostředky na čištění a dezinfekci

Klasická řada prostředků na mytí toalet zahrnuje kombinaci tří produktů. Profesionálové většinou využívají prostředek na sklo, prostředek na omyvatelné plochy a prostředek na mytí podlah.

Množství používaného prostředku by měl vždy určit výrobce, ale určují ho i specifické požadavky čištěných prostor. Většinou je cílem používat co nejméně druhů prostředků, protože používání mnoha produktů může být časově náročné a někdy i chemicky nepřijatelné. Méně prostředků na čištění snižuje nároky na skladové prostory, znamená jednodušší školení a méně chyb vzniklých zaměněním produktů.

Častým nešvarem bývá, když si pracovníci úklidu vyberou pouze jeden z prostředků a tím vyčistí celé toaletní zařízení. Ve spěchu vezmou např. Okenu, a tou vyčistí všechny plochy. Ale prostředek na sklo vyčistí dobře pouze jeden druh povrchu – sklo. Není ani málo případů, kdy pracovníci úklidu použili prostředek na neutralizaci zápachu na vyčištění všech povrchů v koupelně. A jejich vysvětlení? Prostředek hezky provoní celou koupelnu a tudíž prostor i vyčistí. To samozřejmě není pravda.

Speciální univerzální prostředky eliminují chyby zaměstnanců, protože s nimi lze dobře vyčistit různé druhy povrchů, od koupelnového nábytku, podlah, stěn po PVC aj. Tyto produkty dokážou vyčistit i sklo bez zanechání šmouh, leštit, vybělit spáry v dlaždicích, provonět místnost, ošetřit nerezovou ocel a vyčistit klasickou špínu na toaletách.

Prostředky na čiště je důležité vybírat takové, které jsou účinné, bezpečné pro pracovníky a šetrné k čištěným povrchům.

Některé prostředky jsou založeny na povrchově aktivních látkách a peroxidu vodíku, které zvyšují účinnost prostředku. Tato kombinace způsobuje oxidaci, která přirozeně eliminuje zápach a díky chemické reakci umožnují lépe odstraňovat organické nečistoty např. z podlah.

Nějaké prostředky jsou v balení k okamžitému použití, jiné jsou ve formě koncentrátů nebo určené do zásobníků k ředění. Obecně platí, že produkty k okamžitému použití jsou méně cenově efektivní a více zatěžující životní prostředí, než produkty koncentrované. Ty lze naředit pro každé použití zvlášť nebo lze měnit výši koncentrace čisticího roztoku dle potřeby čištění: nižší koncentrace pro čištění skla, zrcadel, koupelnového nábytku a nerezové oceli, vyšší koncentrace pro náročnější čištění např. spár v dlaždicích nebo toaletních mís.

4. Textilie a mopy z mikrovláken

Pokud chcete ušetřit vašim zaměstnancům čas a úsilí potřebné na úklid toaletního zařízení, potom je nejvhodnější kombinovat univerzální prostředky s textiliemi z mikrovláken. Dle nejnovějších studií spojením těchto dvou „kroků“ docílíte až 40% úspory času.

Údaje o mikrovláknech:

- textilie z mikrovlákna potřebuje méně vody

- méně chemického prostředku

- méně úsilí na čištění než klasické látky či utěrky.

Díky menšímu množství vody i prostředku oschnou povrchy rychleji. Tím se zkrátí doba uzavření toalet při úklidu a sníží se riziko uklouznutí a pádu. S mikrovlákny je práce mnohem snazší a jednodušší.


Hygiena sanitárních prostor je komplexní program

Majitelé a ředitelé provozů musí ovládat nejen tyto čtyři pilíře úspěšného řízení hygieny sanitárních prostor, ale také by měli být schopni školit své vedoucí, aby nejen pochopili výhody používání univerzálních prostředků, textilií z mikrovláken, osvěžovačů vzduchu a důležitost mytí rukou, ale zapojili je do celého hygienického programu. Zaměstnanci, kteří pochopí, jak je čistota toaletního zařízení pro hosta a návštěvníka podniku důležitá, mohou pak svou práci vykonávat lépe a s větší důkladností.


- Čisticí prostředky pro toalety a koupelny >>
- Dezinfekční čisticí prostředky >>
- Tekutá mýdla >>
- Profesionální úklidové pomůcky >>

 

Článek byl převzat z publikace JohnsonDiversey Inc- zkráceno